Saturday, February 15, 2025

IMP Science, 13,15,16,17,18 for Final Exam

 

Maharashtra Board Class 8 Science - Chapter 13: Chemical Change and Chemical Bond

(महाराष्ट्र बोर्ड कक्षा 8 विज्ञान - अध्याय 13: रासायनिक परिवर्तन और रासायनिक बंध)


Important Questions and Answers (महत्वपूर्ण प्रश्न और उत्तर)

1. Define chemical change and give two examples.

(रासायनिक परिवर्तन को परिभाषित करें और दो उदाहरण दें।)

Answer:

A chemical change is a permanent change in which a new substance is formed with different properties. These changes are irreversible.
(रासायनिक परिवर्तन एक स्थायी परिवर्तन होता है जिसमें एक नई वस्तु बनती है, जिसकी भौतिक और रासायनिक विशेषताएँ भिन्न होती हैं। ये परिवर्तन अपरिवर्तनीय होते हैं।)

Examples (उदाहरण):

  1. Rusting of iron (लोहे का जंग लगना)

    4Fe+3O2+6H2O4Fe(OH)3\text{4Fe} + \text{3O}_2 + \text{6H}_2\text{O} \rightarrow \text{4Fe(OH)}_3
  2. Burning of wood (लकड़ी का जलना)

    Wood+O2CO2+Ash+Heat\text{Wood} + \text{O}_2 \rightarrow \text{CO}_2 + \text{Ash} + \text{Heat}

2. What are the characteristics of a chemical reaction?

(रासायनिक अभिक्रिया की विशेषताएँ क्या हैं?)

Answer:

  1. Formation of a new substance (नए पदार्थ का निर्माण)
  2. Change in color (रंग में परिवर्तन)
  3. Evolution of gas (गैस का उत्सर्जन)
  4. Change in temperature (तापमान में परिवर्तन)
  5. Change in state (अवस्था में परिवर्तन)

3. Explain different types of chemical reactions with examples.

(विभिन्न प्रकार की रासायनिक अभिक्रियाओं को उदाहरण सहित समझाइए।)

Answer:

  1. Combination Reaction (संयोग अभिक्रिया):

    • Two or more reactants combine to form a single product.
    • (दो या अधिक अभिकारक मिलकर एक उत्पाद बनाते हैं।)
    • Example: CaO+H2OCa(OH)2\text{CaO} + \text{H}_2\text{O} \rightarrow \text{Ca(OH)}_2
  2. Decomposition Reaction (अपघटन अभिक्रिया):

    • A single reactant breaks down into two or more products.
    • (एक ही पदार्थ टूटकर दो या अधिक पदार्थ बनाता है।)
    • Example: CaCO3CaO+CO2\text{CaCO}_3 \rightarrow \text{CaO} + \text{CO}_2
  3. Displacement Reaction (विस्थापन अभिक्रिया):

    • A more reactive element replaces a less reactive one.
    • (एक अधिक क्रियाशील तत्व, कम क्रियाशील तत्व को विस्थापित करता है।)
    • Example: Zn+CuSO4ZnSO4+Cu\text{Zn} + \text{CuSO}_4 \rightarrow \text{ZnSO}_4 + \text{Cu}
  4. Double Displacement Reaction (द्विगुण विस्थापन अभिक्रिया):

    • Two compounds exchange their ions.
    • (दो यौगिक अपने आयन आपस में बदलते हैं।)
    • Example: NaCl+AgNO3NaNO3+AgCl\text{NaCl} + \text{AgNO}_3 \rightarrow \text{NaNO}_3 + \text{AgCl}
  5. Oxidation and Reduction (ऑक्सीकरण और अपचयन):

    • Oxidation: Addition of oxygen or removal of hydrogen.
    • Reduction: Removal of oxygen or addition of hydrogen.
    • (ऑक्सीकरण में ऑक्सीजन की वृद्धि या हाइड्रोजन की हानि होती है। अपचयन में ऑक्सीजन की हानि या हाइड्रोजन की वृद्धि होती है।)
    • Example: 2Mg+O22MgO\text{2Mg} + \text{O}_2 \rightarrow \text{2MgO}

4. What is an ionic bond? Explain with an example.

(आयनिक बंध क्या है? उदाहरण सहित समझाइए।)

Answer:

An ionic bond is formed when one atom donates an electron to another atom, creating positive and negative ions that attract each other.
(जब एक परमाणु दूसरे परमाणु को इलेक्ट्रॉन देता है, जिससे धनायन और ऋणायन बनते हैं और एक-दूसरे को आकर्षित करते हैं, तो इसे आयनिक बंध कहा जाता है।)

Example:

  • Formation of sodium chloride (NaCl):
    • Sodium (Na) donates 1 electron to chlorine (Cl), forming Na⁺ and Cl⁻ ions.
    • (सोडियम अपना एक इलेक्ट्रॉन क्लोरीन को देता है, जिससे Na⁺ और Cl⁻ आयन बनते हैं।)
Na+ClNa++ClNaCl\text{Na} + \text{Cl} \rightarrow \text{Na}^+ + \text{Cl}^- \rightarrow \text{NaCl}

5. What is a covalent bond? How is it different from an ionic bond?

(संयोजक बंध क्या है? यह आयनिक बंध से कैसे भिन्न है?)

Answer:

A covalent bond is formed when two atoms share electrons.
(संयोजक बंध तब बनता है जब दो परमाणु इलेक्ट्रॉनों को साझा करते हैं।)

Example:

  • Formation of water (H₂O):
    • Oxygen shares electrons with two hydrogen atoms.
H2+OH2O\text{H}_2 + \text{O} \rightarrow \text{H}_2\text{O}

Difference between Ionic and Covalent Bonds:

Ionic Bond (आयनिक बंध)Covalent Bond (संयोजक बंध)
Formed by electron transfer (इलेक्ट्रॉन दान और ग्रहण)Formed by electron sharing (इलेक्ट्रॉन साझा करना)
Example: NaClExample: H₂O

6. Why does iron rust? Write the chemical reaction involved.

(लोहा जंग क्यों लगाता है? इसमें शामिल रासायनिक अभिक्रिया लिखें।)

Answer:

Iron rusts due to the reaction of iron with oxygen and water.
(लोहा ऑक्सीजन और पानी के संपर्क में आकर जंग लगाता है।)

Reaction:

4Fe+3O2+6H2O4Fe(OH)3\text{4Fe} + \text{3O}_2 + \text{6H}_2\text{O} \rightarrow \text{4Fe(OH)}_3

This hydrated iron oxide (Fe(OH)₃) further reacts with oxygen to form Fe₂O₃·xH₂O, which is rust.


7. What is rancidity? How can it be prevented?

(विषम स्वाद और गंध (रैंसिडिटी) क्या है? इसे कैसे रोका जा सकता है?)

Answer:

Rancidity occurs when fats and oils react with oxygen, causing a bad smell and taste.
(जब वसा और तेल ऑक्सीजन के साथ प्रतिक्रिया करते हैं, तो वे खराब स्वाद और गंध उत्पन्न करते हैं।)

Prevention:

  1. Using antioxidants (एंटीऑक्सिडेंट का उपयोग)
  2. Storing in airtight containers (हवा बंद कंटेनरों में रखना)
  3. Refrigeration (ठंडी जगह पर रखना)

Maharashtra Board Class 8 Science - Chapter 15: Sound

(महाराष्ट्र बोर्ड कक्षा 8 विज्ञान - अध्याय 15: ध्वनि)


Important Questions and Answers (महत्वपूर्ण प्रश्न और उत्तर)

1. What is sound? How is it produced?

(ध्वनि क्या है? यह कैसे उत्पन्न होती है?)

Answer:

Sound is a form of energy that travels in the form of waves through a medium like air, water, or solids.
(ध्वनि एक प्रकार की ऊर्जा है जो तरंगों के रूप में माध्यम (हवा, जल या ठोस) के द्वारा यात्रा करती है।)

How is it produced? (यह कैसे उत्पन्न होती है?)

  • Sound is produced by vibrations of objects.
  • (ध्वनि कंपन के कारण उत्पन्न होती है।)
  • Example: Plucking a rubber band makes it vibrate and produce sound.
  • (उदाहरण: जब हम एक रबर बैंड को खींचते हैं और छोड़ते हैं, तो वह कंपन करता है और ध्वनि उत्पन्न करता है।)

2. What are the characteristics of sound?

(ध्वनि की विशेषताएँ क्या हैं?)

Answer:

  1. Pitch (ताल या तीव्रता) – It depends on the frequency of vibration.

    • High frequency → High pitch (sharp sound)
    • Low frequency → Low pitch (deep sound)
    • (ध्वनि की तीव्रता कंपन की आवृत्ति पर निर्भर करती है। उच्च आवृत्ति का अर्थ तेज़ ध्वनि और कम आवृत्ति का अर्थ भारी ध्वनि है।)
  2. Loudness (प्रखरता या तेज़ी) – It depends on the amplitude of vibrations.

    • Larger amplitude → Louder sound
    • Smaller amplitude → Softer sound
    • (ध्वनि की प्रखरता कंपन की आयाम पर निर्भर करती है। अधिक आयाम → तेज़ ध्वनि, कम आयाम → धीमी ध्वनि)
  3. Quality or Timbre (स्वर गुण) – It helps us distinguish between different sounds.

    • (स्वर गुण हमें अलग-अलग ध्वनियों को पहचानने में मदद करता है।)

3. What is the speed of sound in different media?

(विभिन्न माध्यमों में ध्वनि की गति कितनी होती है?)

Answer:

The speed of sound depends on the medium in which it travels.

Medium (माध्यम)Speed of Sound (m/s)
Air (हवा)343 m/s
Water (पानी)1500 m/s
Iron (लोहा)5100 m/s

Conclusion:

  • Sound travels fastest in solids and slowest in gases.
  • (ध्वनि ठोस में सबसे तेज़ और गैसों में सबसे धीमी गति से चलती है।)

4. What is echo? Write its applications.

(प्रतिध्वनि क्या है? इसके अनुप्रयोग लिखें।)

Answer:

An echo is the reflection of sound that is heard after some time when sound waves hit a hard surface.
(जब ध्वनि तरंगें किसी कठोर सतह से टकराकर वापस आती हैं और हमें थोड़ी देर बाद सुनाई देती हैं, तो इसे प्रतिध्वनि कहते हैं।)

Applications of Echo (प्रतिध्वनि के उपयोग):

  1. SONAR (सोना) – Used to detect objects under water.
  2. Ultrasound Scanning (अल्ट्रासाउंड स्कैनिंग) – Used in medical imaging.
  3. Measuring Depth (गहराई मापना) – Used to measure the depth of oceans.

5. What is reverberation? How can it be reduced?

(गूंज क्या है? इसे कैसे कम किया जा सकता है?)

Answer:

Reverberation occurs when multiple reflections of sound combine, making the sound last longer.
(जब ध्वनि कई बार परावर्तित होती है और लंबे समय तक सुनाई देती है, तो इसे गूंज कहते हैं।)

Ways to Reduce Reverberation (गूंज को कम करने के उपाय):

  1. Using soft materials like carpets, curtains, and foam.
  2. Designing walls with sound-absorbing panels.
  3. Using false ceilings in large halls.

6. What is the audible range of sound for humans?

(मानव के लिए श्रव्य ध्वनि की सीमा क्या है?)

Answer:

  • Humans can hear sounds in the frequency range of 20 Hz to 20,000 Hz.
  • (मनुष्य 20 हर्ट्ज से 20,000 हर्ट्ज तक की ध्वनि सुन सकता है।)

Types of Sounds:

  1. Infrasonic Sound (अवर ध्वनि) – Below 20 Hz, cannot be heard by humans.
  2. Audible Sound (श्रव्य ध्वनि) – Between 20 Hz to 20,000 Hz, can be heard by humans.
  3. Ultrasonic Sound (पराध्वनिक ध्वनि) – Above 20,000 Hz, cannot be heard by humans but used in medical and industrial applications.

7. What is SONAR? Explain its working principle.

(सोना (SONAR) क्या है? इसका कार्य सिद्धांत समझाइए।)

Answer:

SONAR (Sound Navigation and Ranging) is a technique used to detect underwater objects using sound waves.
(सोना एक तकनीक है जो ध्वनि तरंगों का उपयोग करके पानी के नीचे की वस्तुओं का पता लगाने के लिए की जाती है।)

Working Principle:

  1. A sound wave is sent underwater.
  2. It reflects after hitting an object.
  3. The time taken for the echo to return helps calculate the object's distance.

Formula:

Distance=Speed of Sound×Time2\text{Distance} = \frac{\text{Speed of Sound} \times \text{Time}}{2}

Applications:

  • Used in submarines and naval operations.
  • Used for mapping the ocean floor.

8. How do we produce sound while speaking?

(हम बोलते समय ध्वनि कैसे उत्पन्न करते हैं?)

Answer:

  • Humans produce sound using the vocal cords in the throat.
  • (मनुष्य गले में मौजूद स्वर तंत्रियों (vocal cords) की सहायता से ध्वनि उत्पन्न करता है।)
  • When air passes through the vocal cords, they vibrate and produce sound.

9. Why do we hear a sound clearly in solids but not in gases?

(हम ठोस में ध्वनि को स्पष्ट रूप से क्यों सुन सकते हैं, लेकिन गैसों में नहीं?)

Answer:

  • In solids, particles are tightly packed, so sound waves travel faster and clearly.
  • In gases, particles are loosely packed, so sound waves scatter and travel slower.
  • (ठोस में कण आपस में सघन रूप से जुड़े होते हैं, जिससे ध्वनि तेजी से यात्रा करती है, जबकि गैसों में कण दूर-दूर होते हैं, जिससे ध्वनि धीमी और अस्पष्ट हो जाती है।)

10. What is the difference between music and noise?

(संगीत और शोर में क्या अंतर है?)

Answer:

Music (संगीत)Noise (शोर)
Pleasant to hear (सुनने में मधुर)Unpleasant to hear (अप्रिय ध्वनि)
Regular sound waves (नियमित ध्वनि तरंगें)Irregular sound waves (अनियमित ध्वनि तरंगें)
Example: Songs, instrumentsExample: Traffic noise, loudspeakers






Maharashtra Board Class 8 Science - Chapter 16: Reflection of Light

(महाराष्ट्र बोर्ड कक्षा 8 विज्ञान - अध्याय 16: प्रकाश का परावर्तन)


Important Questions and Answers (महत्वपूर्ण प्रश्न और उत्तर)

1. What is reflection of light? Explain the laws of reflection.

(प्रकाश का परावर्तन क्या है? परावर्तन के नियम समझाइए।)

Answer:

Reflection of Light (प्रकाश का परावर्तन):

  • When light rays strike a smooth surface and bounce back, it is called reflection of light.
  • (जब प्रकाश की किरणें किसी सपाट सतह से टकराकर वापस आती हैं, तो इसे प्रकाश का परावर्तन कहते हैं।)

Laws of Reflection (परावर्तन के नियम):

  1. First Law (प्रथम नियम):

    • The angle of incidence is equal to the angle of reflection.
    • (आपतन कोण, परावर्तन कोण के बराबर होता है।)
    • ∠i = ∠r
  2. Second Law (द्वितीय नियम):

    • The incident ray, the reflected ray, and the normal all lie in the same plane.
    • (आपतित किरण, परावर्तित किरण और अभिलंब एक ही तल में होते हैं।)

2. What are the types of reflection?

(परावर्तन के प्रकार कौन-कौन से हैं?)

Answer:

There are two types of reflection:

  1. Regular Reflection (नियमित परावर्तन)

    • Occurs on a smooth and shiny surface.
    • The reflected rays are parallel.
    • Example: Mirror reflection.
    • (यह एक चिकनी और चमकदार सतह पर होता है, जहाँ परावर्तित किरणें समानांतर होती हैं।)
  2. Irregular or Diffused Reflection (अनियमित या बिखरा हुआ परावर्तन)

    • Occurs on rough surfaces.
    • The reflected rays scatter in different directions.
    • Example: Reflection from a wall or paper.
    • (यह खुरदरी सतह पर होता है, जहाँ परावर्तित किरणें विभिन्न दिशाओं में फैल जाती हैं।)

3. What is the difference between real and virtual images?

(वास्तविक और आभासी प्रतिमा में क्या अंतर है?)

Answer:

Real Image (वास्तविक प्रतिमा)Virtual Image (आभासी प्रतिमा)
Formed when rays actually meet.Formed when rays appear to meet.
Can be obtained on a screen.Cannot be obtained on a screen.
Inverted (उल्टी)Upright (सीधी)
Example: Image on a cinema screen.Example: Image in a plane mirror.

4. What is a plane mirror? List its characteristics.

(समतल दर्पण क्या है? इसकी विशेषताएँ लिखें।)

Answer:

A plane mirror is a flat, polished mirror that reflects light regularly.
(समतल दर्पण एक समतल, चमकदार दर्पण होता है, जो प्रकाश का नियमित परावर्तन करता है।)

Characteristics of a Plane Mirror (समतल दर्पण की विशेषताएँ):

  1. Forms a virtual and erect image.
  2. Image is laterally inverted (left appears right and vice versa).
  3. Image is of the same size as the object.
  4. The distance of the image from the mirror is equal to the distance of the object.

5. What is lateral inversion? Give an example.

(पार्श्व प्रतिवर्तन क्या है? एक उदाहरण दीजिए।)

Answer:

Lateral inversion is the phenomenon where the left side of an object appears as the right side in a mirror, and vice versa.
(जब समतल दर्पण में किसी वस्तु का बायां भाग दाएं और दायां भाग बाएं दिखाई देता है, तो इसे पार्श्व प्रतिवर्तन कहते हैं।)

Example:

  • The word AMBULANCE is written in reverse on emergency vehicles so that drivers can read it correctly in their rear-view mirrors.
  • (एम्बुलेंस के आगे AMBULANCE शब्द उल्टा लिखा जाता है, ताकि दर्पण में वह सीधा दिखाई दे।)

6. What are spherical mirrors? Name their types.

(गोलाकार दर्पण क्या हैं? इनके प्रकार बताइए।)

Answer:

Spherical Mirrors (गोलाकार दर्पण):

  • A spherical mirror is a part of a hollow sphere with a polished reflective surface.
  • (गोलाकार दर्पण एक खोखले गोले का भाग होता है, जिसकी सतह परावर्तक होती है।)

Types of Spherical Mirrors:

  1. Concave Mirror (अवतल दर्पण) – The reflecting surface is inward.
  2. Convex Mirror (उत्तल दर्पण) – The reflecting surface is outward.

7. What are the uses of concave and convex mirrors?

(अवतल और उत्तल दर्पण के उपयोग क्या हैं?)

Answer:

Uses of Concave Mirror (अवतल दर्पण के उपयोग):

  1. Used in headlights of vehicles.
  2. Used in shaving mirrors to get a magnified image.
  3. Used in dentist’s mirrors to see enlarged teeth.

Uses of Convex Mirror (उत्तल दर्पण के उपयोग):

  1. Used in rear-view mirrors of vehicles.
  2. Used in security mirrors in shops.
  3. Used in traffic mirrors at blind turns.

8. What is the difference between convex and concave mirrors?

(उत्तल और अवतल दर्पण में क्या अंतर है?)

Answer:

Concave Mirror (अवतल दर्पण)Convex Mirror (उत्तल दर्पण)
Reflecting surface is inward.Reflecting surface is outward.
Forms both real and virtual images.Forms only virtual images.
Used in headlights, telescopes.Used in rear-view mirrors.

9. What is the speed of light?

(प्रकाश की गति कितनी होती है?)

Answer:

The speed of light in different mediums:

Medium (माध्यम)Speed of Light (m/s)
Vacuum (निर्वात)3 × 10⁸ m/s
Air (हवा)3 × 10⁸ m/s
Water (पानी)2.25 × 10⁸ m/s
Glass (कांच)2 × 10⁸ m/s

10. Why do stars twinkle?

(तारे टिमटिमाते क्यों हैं?)

Answer:

  • The twinkling of stars is due to atmospheric refraction.
  • (तारों का टिमटिमाना वायुमंडलीय अपवर्तन के कारण होता है।)
  • Light from a star passes through different layers of air, which bend the light.
  • This makes the star appear to change brightness.

Maharashtra Board Class 8 Science - Chapter 17: Man-made Materials

(महाराष्ट्र बोर्ड कक्षा 8 विज्ञान - अध्याय 17: कृत्रिम पदार्थ)


Important Questions and Answers (महत्वपूर्ण प्रश्न और उत्तर)

1. What are man-made materials? Give examples.

(कृत्रिम पदार्थ क्या हैं? उदाहरण दीजिए।)

Answer:

  • Man-made materials are materials that are artificially created by humans using natural resources.
  • (वे पदार्थ जो मनुष्यों द्वारा प्राकृतिक संसाधनों से बनाए जाते हैं, उन्हें कृत्रिम पदार्थ कहते हैं।)

Examples:

  • Plastic (प्लास्टिक)
  • Synthetic Fibres (कृत्रिम रेशे)
  • Glass (कांच)
  • Rubber (रबर)

2. What are synthetic fibres? Name different types.

(कृत्रिम रेशे क्या हैं? इनके प्रकार बताइए।)

Answer:

  • Synthetic fibres are man-made fibres created using chemicals and polymers.
  • (कृत्रिम रेशे वे रेशे हैं जो रसायनों और पॉलिमर से बनाए जाते हैं।)

Types of Synthetic Fibres:

  1. Rayon (रेयान) - Used in clothes and curtains.
  2. Nylon (नाइलॉन) - Used in ropes, toothbrushes, and parachutes.
  3. Polyester (पॉलिएस्टर) - Used in clothing and plastic bottles.
  4. Acrylic (एक्रेलिक) - Used as an alternative to wool.

3. What are the advantages of synthetic fibres?

(कृत्रिम रेशों के लाभ क्या हैं?)

Answer:

  1. Strong and durable (मजबूत और टिकाऊ)
  2. Lightweight (हल्के होते हैं)
  3. Do not shrink (सिकुड़ते नहीं हैं)
  4. Resistant to wrinkles and drying quickly (झुर्रियां नहीं पड़तीं और जल्दी सूखते हैं)
  5. Cheaper than natural fibres (प्राकृतिक रेशों से सस्ते होते हैं)

4. What are plastics? Give some common types.

(प्लास्टिक क्या है? इसके कुछ प्रकार बताइए।)

Answer:

  • Plastic is a synthetic material made from polymers and used in daily life.
  • (प्लास्टिक एक कृत्रिम पदार्थ है, जो पॉलिमर से बना होता है और दैनिक जीवन में उपयोग किया जाता है।)

Types of Plastics:

  1. Thermoplastics (थर्मोप्लास्टिक) – Can be melted and reshaped multiple times.
    • Example: Polythene, PVC.
  2. Thermosetting Plastics (थर्मोसेटिंग प्लास्टिक) – Once molded, they cannot be reshaped.
    • Example: Bakelite, Melamine.

5. What are the harmful effects of plastics?

(प्लास्टिक के हानिकारक प्रभाव क्या हैं?)

Answer:

  1. Non-biodegradable – Takes hundreds of years to decompose.
  2. Pollutes soil and water – Harms the environment.
  3. Harmful to animals – Causes choking when eaten.
  4. Releases toxic gases when burned – Causes air pollution.

6. What are biodegradable and non-biodegradable materials?

(बायोडिग्रेडेबल और नॉन-बायोडिग्रेडेबल पदार्थ क्या होते हैं?)

Answer:

Biodegradable (अपघटनीय पदार्थ)Non-biodegradable (गैर-अपघटनीय पदार्थ)
Can decompose naturally.Do not decompose easily.
Example: Paper, Wood.Example: Plastic, Glass.

7. How can we reduce plastic pollution?

(हम प्लास्टिक प्रदूषण को कैसे कम कर सकते हैं?)

Answer:

  1. Use cloth or jute bags instead of plastic bags.
  2. Recycle and reuse plastic items.
  3. Avoid single-use plastics (like straws and cups).
  4. Properly dispose of plastic waste.

Maharashtra Board Class 8 Science - Chapter 18: Ecosystem

(महाराष्ट्र बोर्ड कक्षा 8 विज्ञान - अध्याय 18: पारिस्थितिकी तंत्र)


Important Questions and Answers (महत्वपूर्ण प्रश्न और उत्तर)

1. What is an ecosystem?

(पारिस्थितिकी तंत्र क्या है?)

Answer:

  • An ecosystem is a community of living organisms (plants, animals, and microorganisms) interacting with each other and their non-living environment (air, water, and soil).
  • (पारिस्थितिकी तंत्र एक ऐसा समुदाय है जिसमें जीवित जीव (पौधे, जानवर और सूक्ष्मजीव) एक-दूसरे और अपने निर्जीव पर्यावरण (हवा, पानी और मिट्टी) के साथ बातचीत करते हैं।)

2. What are the components of an ecosystem?

(पारिस्थितिकी तंत्र के घटक कौन-कौन से हैं?)

Answer:

Ecosystems have two main components:

  1. Biotic Components (जीव घटक) – Living organisms in an ecosystem.

    • Example: Plants, Animals, Microorganisms.
  2. Abiotic Components (अजैविक घटक) – Non-living factors that affect organisms.

    • Example: Sunlight, Water, Air, Soil.

3. What are the types of ecosystems?

(पारिस्थितिकी तंत्र कितने प्रकार के होते हैं?)

Answer:

  1. Natural Ecosystem (प्राकृतिक पारिस्थितिकी तंत्र) – Exists naturally without human interference.

    • Example: Forests, Rivers, Oceans, Deserts.
  2. Artificial Ecosystem (कृत्रिम पारिस्थितिकी तंत्र) – Created and maintained by humans.

    • Example: Gardens, Aquariums, Farms.

4. What is a food chain? Give an example.

(खाद्य शृंखला क्या है? एक उदाहरण दीजिए।)

Answer:

  • A food chain is a sequence of organisms where each organism eats another and transfers energy.
  • (खाद्य शृंखला एक अनुक्रम है जिसमें एक जीव दूसरे जीव को खाता है और ऊर्जा स्थानांतरित होती है।)

Example:
🌱 Grass → 🐛 Grasshopper → 🐦 Bird → 🦅 Eagle

(घास → टिड्डा → पक्षी → बाज)


5. What is a food web? How is it different from a food chain?

(खाद्य जाल क्या है? यह खाद्य शृंखला से कैसे भिन्न है?)

Answer:

  • A food web is a network of interconnected food chains.
  • (खाद्य जाल कई खाद्य शृंखलाओं का जाल होता है।)
  • Unlike a simple food chain, a food web shows multiple feeding relationships.

Example: A bird may eat both insects and seeds, creating multiple connections in the food web.


6. What are producers, consumers, and decomposers?

(उत्पादक, उपभोक्ता और अपघटक कौन होते हैं?)

Answer:

Category (श्रेणी)Definition (परिभाषा)Examples (उदाहरण)
Producers (उत्पादक)Make their own food through photosynthesis.Plants, Algae
Consumers (उपभोक्ता)Depend on other organisms for food.Herbivores (Deer), Carnivores (Lion), Omnivores (Humans)
Decomposers (अपघटक)Break down dead organisms and recycle nutrients.Fungi, Bacteria

7. What is ecological balance? Why is it important?

(पारिस्थितिक संतुलन क्या है? यह क्यों महत्वपूर्ण है?)

Answer:

  • Ecological balance is the stable relationship between living organisms and their environment.
  • (पारिस्थितिक संतुलन वह स्थिति है जब जीव और उनका पर्यावरण संतुलित रहते हैं।)
  • If one species increases or decreases abnormally, it disturbs the balance (e.g., overhunting of predators causes prey overpopulation).

Importance:

  1. Maintains biodiversity.
  2. Regulates climate and resources.
  3. Supports food chains and ecosystems.

8. How does human activity affect the ecosystem?

(मानव गतिविधियाँ पारिस्थितिकी तंत्र को कैसे प्रभावित करती हैं?)

Answer:

  1. Deforestation – Reduces oxygen and destroys animal habitats.
  2. Pollution – Air, water, and soil pollution harm plants and animals.
  3. Overuse of Resources – Leads to resource depletion.
  4. Hunting and Poaching – Threatens wildlife species.

9. What steps can we take to protect the ecosystem?

(हम पारिस्थितिकी तंत्र की रक्षा के लिए क्या कर सकते हैं?)

Answer:

  1. Plant more trees to maintain oxygen levels.
  2. Reduce, Reuse, Recycle to minimize waste.
  3. Avoid plastic use to prevent pollution.
  4. Save water to prevent water scarcity.
  5. Control pollution by using eco-friendly alternatives.







No comments:

Post a Comment

IMP Science, 13,15,16,17,18 for Final Exam

  Maharashtra Board Class 8 Science - Chapter 13: Chemical Change and Chemical Bond (महाराष्ट्र बोर्ड कक्षा 8 विज्ञान - अध्याय 13: रासायनिक ...